ساختار پایان نامه دکتری کارآفرینی در دانشگاه ها چگونه می باشد؟ و چگونه آن را انجام دهیم؟

انجام پایان نامه دکتری کارآفرینی

پایین ­نامه دکتری sm404.info قالب زیر را برای انجام پایان ­نامه دکتری کارآفرینی ارائه می­ دهد :

۱٫ صفحه عنوان : شامل عنوان کامل پایان­ نامه ، اسامی و درجه­ علمی دانشجو ، شرایط ارائه به صورت « این پایان­ نامه برای درجه­ ی دکترای دانشگاه های برتر ایران » ، سازمان و سال ارائه .

۲٫ خلاصه یا چکیده – تقریبا شامل ۳۰۰ واژه . ( نباید بیشتر از ۷۰۰ واژه باشد ) . خلاصه یا چکیده باید خلاصه ­ای از تیترهای مناسب ، اهداف ، دامنه کار و نتیجه­ گیری پایان ­نامه باشد .

۳٫ فهرست مندرجات

۴٫ سپاسگزاری و قدردانی

۵٫ متن اصلی

۶٫  کتاب­شناسی یا مراجع و منابع

۷٫ ضمائم

قالب پایان ­نامه کارشناسی مشابه است ، به جز صفحه عنوان که بعد از آن نامه ­ای از داوطلب که به دبیر اجرائی دانشکده علوم ریاضی و مهندسی فرستاده شده است ، می­ آید و می­گوید : «این پایان­ نامه برای تکمیل نسبی نیازهای مرتبه علمی کارشناسی مهندسی (مدرک افتخاری) ارائه شده است » و تصدیق می­ کند که کار خود دانشجو است .

پایان ­نامه واقعی کارآفرین ، همان متن اصلی (عدد ۵) در شماره ­گذاری بالا است . اگر بر متن اصلی متمرکز شویم ، باید چیزهایی مثل موارد زیر را ببینیم (۵، صفحه ۱۱۰):

(الف) فصل ۱: مقدمه

(ب) فصل ۲: مرور مقالات

(پ) فصل ۳: مواد و روش­ها

(ت) فصل ۴ تا تعداد مورد نظر (n) : فصل­ های آزمایشگاهی

(ث) فصل (n + 1): بحث یا نتیجه­ گیری کلی

مقدمه/هدف شما چه چیز را و به چه علت انجام دادید؟
مواد و روش­ها چگونه آن را انجام دادید؟
مشاهدات/نتایج چه چیز یافتید؟
بحث معنی نتایج شما چیست و چرا؟
نتیجه­گیری از آزمایشات خود چه چیز جدیدی را کشف کردید؟

جدول ۱: این جدول ارتباط بین ساختار یک فصل آزمایشگاهی در پایان­ نامه و منطق نهفته در آن را نشان می­ دهد .

اگر حالا روی فصل آزمایشگاهی (بخش (ت) در فهرست بالا) تمرکز کنیم ، انتظار داریم موارد زیر را ببینیم (۵) :

i. یک مقدمه کوتاه

ii. روند آزمایشگاهی (مواد و روش­ ها)

iii. نتایج

iv. بحث

این ساختار قالب زمانی آزمایشات علمی را منعکس می­کند :

I. هدف

II. مواد و روش ­ها

III. مشاهدات

IV. نتایج

V. بحث

VI. نتیجه­ گیری

ما فقط ساختار یک پایان­ نامه (علمی یا مهندسی) را تشریح کرده ­ایم اما آیا هیچ دیدگاهی به دست آورده­ایم ؟

-منطق ساختار

منطق ساختار در بخش ۲ .۱ يعني يك يايان نامه دکتری کارآفرینی به طور واضح و متقاعد كننده داستاني را بيان كند . به همان شیوه که پیوندهای یک زنجیره باعث یکپارچگی و قدرتش می­ شود ،  اجزای ساختار نیز یک انسجام منطقی به پایان­ نامه می­ دهد . همانند جدول ۱، جريان منطقي وجود دارد كه از Barrass انتخاب شده است (۶، صفحه ۱۳۱) :

اگر ساختار را به طور جدي دنبال کنیم ، هر نقصي در استدلال يا هر شكافی در منطق به آساني كشف مي ­شود . بنابراين ساختار برای اِعمال دقت علمی و منطقی و آسان نمودن خواندن پايان نامه دکتری طراحي مي شود . با دنبال کردن ساختار از بیان درست رساله تان مطمئن باشید . اماداستان واقعي شما چيست ؟

-فرضيه پشتيبان پايان نامه

فرضيه بسيار مهم است . اساس پايان ­نامه دکتری شما است . به پايان ­نامه شما انسجام و هدف مي­ دهد . به بخش ۱٫۱ برگرديد تا معني و ريشه اين واژه را بازبيني نماييد . اگر فهم معناي فرضيه مشكل است توضيحات زير ممكن است كمك كند :

  • فرضيه هدف يا منظور يك آزمايش را مشخص مي­ كند اما اگر پيشنهاد محتمل باشد ولي در واقعيت ثابت نشده باشد ، ما انتظار مشاهدات و انجام اندازه­گيري­ هاي خاصي را داریم .
  • یک فرضیه پیش­فرضی تخیلی است از آنچه ممکن است در شکل بیانیه­ ای با عواقب قابل بررسی و مقایسه درست باشد (۷، صفحه ۱۸).
  • فرضیه ­ها لاروهای نظریه­ ها هستند (۷، صفحه ۲۰).
  • ·                   «در هر آزمایش مفید ، نکاتی در چشم ­انداز و پیش بینی­ هایی از اصولی که مستلزم تایید یا رد شدن هستند ، باید وجود داشته باشد » ؛ چنین پیش ­بینی­ هایی فرضیه­ ها هستند (۷، John Gregory توسط Medawar، صفحه ۲۲).

در واقع ، فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی ، کلود برنارد (Claude Bernard)، نوشته است :

یک فرضیه نقطه ­ی شروع اجباری همه­ ی استدلال ­های تجربی است . بدون آن ، هیچ تحقیقی ممکن نیست ، و کسی چیزی یاد نمی­ گیرد : و تنها مشاهداتی بی ­ثمر جمع می­ شوند . آزمایش بدون ایده­هایی پیش­ بینی­ شده سرگردانی بی­ هدف است (۷، صفحه ۳۰).

فرضیه شما باید باواقعیت­ های شناخته شده[۱]متناسب و قابل آزمون باشد . در پیروی از مورد اول باید مقالات را بخوانید و در پیروی از مورد دوم باید آزمایش کنید . به این دلیل است که فرضیه مرکز پژوهش علمی است (۵).

اگر زمان دارید ،  گزارشی از آزمایش معروف مایکلسون- مورلی (Michelson-Morley) (8) را بخوانید تا متوجه شوید اگر فرضیه و آزمایش در تعارض باشند ، آزمایش غالب و فرضیه مغلوب است . اگر یک آزمایش نشان دهد که یک فرضیه نادرست است ، پس آن فرضیه باید غلط محسوب شود و مهم نیست که چقدر جذاب است . علاوه بر این ، ناکامی یک فرضیه ممکن است منجر به بررسی مجدد یک فرض ، رد مستدل نظریات ضعیف ، و در نهایت دانش و آگاهی­ ای جدید ، همان­طور که در این مورد اتفاق افتاد ، شود .


[۱]اما نباید نگران کشف ناشناخته ­ها باشید . اگر این «واقعیت شناخته ­شده» که  «اتم­ ها ناپایدار هستند» به چالش کشیده نشده بود ، چیزی در مورد اتم ­ها نمی­دانستیم .