انتخاب موضوع پایان نامه

یک موضوع درست پایان نامه رو کی می تونه برای من انتخاب کنه ؟

موضوع و عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری شاید ساده ترین و در عین حال مهم ترین کار تز می باشد . هر گونه بی دقتی و سهل انگاری در برگزیدن موضوع می تواند کار انجام پایان نامه و رساله را چند برابر کرده و حداقل دوباره کاری هایی را به دانشجو تحمیل کند . پس سعی کنید برای این مرحله که در واقع شروع کار است وقت کافی گذاشته تا بعدا برای شما پشیمانی به همراه نداشته باشد . برای انتخاب موضوع خوب در رشته های مختلف می توانید چند نکته مهم را در نظربگیرید :

۱- حتما به موضوع هایی که قبلا در رشته شما مثلا مدیریت بازرگانی یا صنعتی و دولتی و یا منابع انسانی توجه کنید . گرایش برای انتخاب موضوع مهم است . کسانی که مثلا گرایش مدیریت فناوری اطلاعات هستند شاید نتوانند موضوعات پایان نامه گرایش مالی را کار کنند . پس اولین قدم دیدن موضوعات قبلی است .

۲- ببینید چه موضوعی را در چه حیطه ای علاقه به کار کردن دارید . اگر موضوع خوبی به شما پیشنهاد شد ولی شما احساس می کنید که اصلا نمیتوانید با آن موضوع ارتباط برقرار کنید به دنبالش نروید تا شاید نیمه راه مجبور شوید موضوع خودتا را عوض کنید .

۳- یکی از بحث های مهم در مورد موضوع بحث عدم تکراری بودن موضوع است . باید توجه کنید که قبلا موضوع مورد نظر و یا مشابه آن کار نشده باشد . برای این کار می توانید از ایران داک و منابعی مثل سیکا کمک بگیرید . در ابتدا می توانیداز خود گوگل www.google.com این مطلب را چک کنید . بیشتر پایان نامه ها مقاله ای استخراج شده دارند که به طور رسمی منتشر شده و در گوگل موجود است .

۴- ثبت موضوع نهایی را بعد از انتخاب و  دیدن عدم تکرار داشته باشید . سعی کنید زیاد فاصله نیندازید چون در دانشگاه های مختلف پیوسته انتخاب موضوع در رشته های مختلف و رشته شما طبیعتا صورت می گیرد و این می تواند باعث شود تا کسی دیگر موضوع را ثبت کند .

اگر دانشجوی دوره دکتری هستید قطعاً به مطالعه این مطلب در خصوص مهمترین اطلاعات لازم برای انجام پایان نامه دکتری نیازمند خواهید بود. شاید به عنوان دانشجوی دکتری دوره مدیریت، روانشناسی و علوم تربیتی هنوز به درستی نمی‌دانید که چه موضوعی را برای انجام پایان نامه دکتری خود انتخاب کنید. انتخاب یک موضوع پایان نامه برای دوره دکتری به سادگی امکان‌پذیر نیست؛ در ابتدا لازم است حوزه های کاری رشته خود را به دقت بررسی کنید؛ با نگارش صحیح آشنا باشید و از ایده ها و چالش ها و مسائل موجود در رشته تخصصی خود به طور کامل اطلاع داشته باشید؛ تنها در این صورت است که می توان انجام پایان نامه دکتری را با موفقیت پشت سر گذاشت .